Kavos istorija

„PIRMOJI KAVOS BANGA"

1650 m. Anglijoje pradėjo kurtis kavos namai, kurie ir pradėjo kavos kultūrą Europoje. Tuose namuose pasklisdavo ne tik ką tik paskrudintos kavos kvapas, tačiau ir kalbos apie naujienas, politiką ir prekybą.

18 a. pradžioje kavos pupeles pradėta skrudinti dideliu mąstu. Tai sukėlė didžiulę šios žaliavos paklausą iš vis dar besivystančių šalių, kaip Brazilija, Uganda ir Čilė. Užteko vos kelių skurdyklų atsiradimo, tam, kad sukelti šurmulį” rinkoje, kuris buvo pavadintas Pirmąją Kavos Banga”

20-ojo amžiaus pradžioje kavos rinkoje atsirado dvi pagrindinės naujovės, kurios ir padėjo įsibėgėti kavos rinkai. Pirmasis išradimas – kava galėjo būti užšaldoma ir išdžiovinama. Taip atsirado tirpi kava. Antrasis išradimas – vakuume supakuota kava. Taip kava neturėdavo reakcijos su oru ir nesioksiduodavo, bei galėjo būti transportuojama į tolimiausius pasaulio kampelius. Pagaliau kava tapo prieinama visiems, kadangi ankščiau ja mėgautis galėdavo tik aukšto socialinio sluoksnio gyventojai.

„ANTROJI KAVOS BANGA"

Aštuntąjame dešimtmetyje įvyko kavos sprogimas, kuriam sprogti padėjo namų apyvokos prietaisas pavadinimu „Mr. Coffee“. Tai buvo pirmasis automatinis kavos filtravimo aparatas. Šiuo laikotarpiu susidomėjimas Ypatinga (angl. Specialty) kava augo, tačiau didelių aukštumų jis nepasiekė. Kavos gėrimas tapo daugiau socialiniu kultu ar net ritualu, nei tik vieno iš energijos atstatymo būdų.

Espresso ir Latte neveltui turi itališkų šaknų, kadangi vienos sėkmingiausių kavos parduotuvių, bei kavinių Europoje buvo įsikūrusios Italijoje. Būtent dėl kavos parduotuvių iškilimo ir yra prisimenama „Antroji Kavos Banga“. Įkvėptas senųjų Europos kavos parduotuvių, bei kavinių sėkmės, 1971 m. įsikūrė kavos rinkos milžinas „Starbucks“. Tai buvo laikotarpis, kai kavos gėrimas tapo įprastu laisvalaikio leidimo būdu. Per ateinantį dešimtmetį „Starbucks“ sukūrė didžiulę franšizę, kuri sukėlė 8-ojo dešimtmečio „čiupk ir eik“ (angl. Grab-and-go) gyvenimo būdą, kuris galiausiai sukėlė trečiąjį judėjimą.

„TREČIOJI KAVOS BANGA"

Apie 2002-uosius metus, kavos pasaulyje imta labiau vertinti skaidrumas. Kavos mėgėjai tapo ne tik labiau apsišvietę, tačiau ir labiau abejingi ar net ciniški vertindami kavą, atsirado abejonių dėl kavos pupelių kilmės, skrudinimo profilių, bei pupelių kokybės. Visas užkulisinė kavos virtuvė tapo atvira visam pasauliui.

„Trečioji Kavos Banga“ , iš dalies, yra pasekmė, susidariusi dėl kylančių kavos kainų, kavos kokybės, bei jos ištakų. Atsirado atskirtis tarp šviežiai paskrudintos kavos ir prekybos centruose sustatytos kavos, kadangi kainos pradėjo skirtis bent porą kartų. Taip atsitiko dėl poros priežasčių. Pirmoji priežastis yra tai, kad pradėta nurodyti ne tik žemynus ar šalis, iš kurių atvyksta kavos pupelė, tačiau ir konkretūs regionai ar net ūkiai. Ši banga ypatingai paveikė pačių kavos pupelių skrudinimo profilius, kadangi norėta atskleisti natūralias kavos natas, kuriomis pasižymi tik to regiono ar ūkio kava, o tai įmanoma tik šviesaus arba vidutinio skrudinimo atveju. Tai yra visiškai priešinga filosofija prieš tai vyravusiai nuomonei, jog kava turi išlikti paprasta ir kasdieniška. Tokį kavos skonį galima išgauti skrudinant kavos pupelias tamsesniu skrudinimo profiliu, bei varijuojant kavos pupelių proporcijomis mišiniuose, kas padeda visuomet išlaikyti panašų kavos skonį.

„Trečiosios Kavos Bangos“ poveikis vis dar jaučiamas: kavos kultūra auga, kadangi nepriklausomos kavos parduotuvėlės bando įsiterpti, tarp kavos rinkos gigantų. Jos tą daro, edukuodamos pirkėjus apie kavos kilmę, jos charakteristika, bei jos gaminimo subtilybes.

„KETVIRTOJI KAVOS BANGA?"

Kada prasidės „Ketvirtoji Kavos Banga“? Kai kurie jau teigia, kad pastebi ketvirtojo etapo pradžios užuomazgas, tai aiškindami neįprastų kavos ruošimo būdų atsiradimu, bei dideliu rūšinės arabikos susidomėjimu. Tačiau daugelis ekspertų vis dar mano, kad tai besitęsianti „Trečiosioji Kavos Banga“. „Ketvirtoji Kavos Banga“ yra vis dar nepripažinta arba kavos kultūra vystosi tokiu tempu, kad viena fazė labai greitai keis kitą ir mes tiesiog pamesime jų skaičių.    

Call Now Button