🎁 DĖMESIO! 1kg kavos DOVANŲ 👉
Augalinis pienas

Augalinis pienas ir kava: kaip išsirinkti tinkamiausią?

Augalinis pienas – šiandien parduotuvėje galima rasti kaip niekada platų produktų pasirinkimą – gamintojai ir rinka turi prisitaikyti prie nuolat besikeičiančių vartotojų poreikių, nes vis daugiau žmonių atsisako gyvulinės kilmės produktų, taip pat ir pieno, vietoj jo renkasi augalinės kilmės produktus. Vieni tai daro dėl etinių ir moralinių priežasčių, kiti tiesiog netoleruoja laktozės.

Laktozės netoleravimas – tikrai dažna šių laikų žmogaus problema. Gera žinia ta, kad ją galima lengvai išspręsti renkantis augalinį pieną, kuriame laktozės nėra. Šiandien tokio pieno pasirinkimas didžiulis – avižų, ryžių, migdolų, sojos, kokosų ir pan. Be to, augalinį pieną nesunku pasigaminti ir patiems namų sąlygomis. Kavos mylėtojams, atsisakiusiems karvės pieno, nusivilti nereikėtų – su augaliniu pienu taip pat galima paruošti puikaus skonio kavą, reikia tik mokėti išsirinkti tinkamą pieno rūšį.

Augalinis pienas vs. Karvės pienas

Nėra vienareikšmiško atsakymo, kuris pienas žmogui tinka labiau – gyvulinės ar augalinės kilmės. Visi produktai turi ir savo pliusų, ir minusų. Portalo „The New York Times“ straipsnyje apie augalinį pieną rašoma, kad nors karvės pienas vis dar išlieka populiariausias, augalinio pieno pardavimai pernai pakilo 54 proc. Augalinės kilmės alternatyvos dažniausiai gaminamos mirkant ankštinius augalus, riešutus ar grūdus ir iš jų spaudžiant perkoštą skystį, kurį vadiname „pienu“. Daugelis žmonių renkasi augalinius gėrimus dėl to, kad jie yra reklamuojami kaip žymiai sveikesni  už karvės pieną, tačiau taip yra ne visada, todėl reikia atidžiai skaityti produktų etiketes.

Visi augaliniai gėrimai labai skiriasi savo sudėtimi. Vienuose pridėtinio cukraus gali būti daugiau nei spurgoje, kituose – visai mažai. Taip pat yra tam tikrų maistinių medžiagų, kurių galime gauti tik iš karvės pieno – jame natūraliai daugiau baltymų, kalcio, kalio ir B grupės vitaminų, dažnai jis būna praturtintas vitaminu A. Žinoma, augalinės alternatyvos yra nepakeičiamas pasirinkimas žmonėms, vengiantiems laktozės, ir gali tapti pilnavertės mitybos dalimi.

Augalinis pienas prieš karvės pieną turi nenuginčijamą pranašumą, kai kalbama apie draugiškumą aplinkai. Britų naujienų portalo „Which“ straipsnyje rašoma apie 2018 metais atliktą tyrimą, kuris parodė, kad pasaulinės pieno gamybos pramonės paliekamas anglies dioksido išskyrimo pėdsakas mūsų planetoje yra tris kartus didesnis nei bet kurio augalinio pieno. Gyvulinės kilmės pieno pramonė sunaudoja devynis kartus daugiau žemės ir daug daugiau vandens (du kartus daugiau nei migdolų pienas ir dvidešimt du kartus daugiau nei sojų pienas) resursų nei augalinės alternatyvos. Kokios yra tų alternatyvų rūšys?

Kokosų pienas – jis gaminamas iš vandens ir kokosų minkštimo. Šis pienas būna kreminės tekstūros ir saldaus, bet subtilaus kokosų skonio. Kokosų piene yra mažiausiai baltymų ir angliavandenių iš visų augalinio pieno rūšių, todėl jis tinkamas tiems, kurie nori savo mityboje sumažinti suvartojamų angliavandenių kiekį. Vis dėlto, jeigu vartojate daug kokosų pieno, reikėtų pasirūpinti ir baltymų šaltiniu organizmui.

Avižų pienas – jis gaminamas iš avižų ir vandens mišinio. Avižų pienas yra natūraliai saldaus ir švelnaus skonio. Tinkamas gaminti košėms, kavai, valgyti su dribsniais. Šiame gėrime, palyginus su karvės pienu, yra beveik dvigubai daugiau angliavandenių ir apie pusė riebalų bei baltymų kiekio. Didelis jo privalumas – pigus ir lengvai pagaminamas namuose, retai sukelia alergines reakcijas.

Ryžių pienas – jis gaminamas iš baltųjų arba rudųjų ryžių ir vandens. Kaip ir kituose augaliniuose pienuose, į jį dedami skonį gerinantys tirštikliai. Jis yra šiek tiek vandeningos konsistencijos ir švelnaus skonio. Ryžių pienas – puikus pasirinkimas tiems, kurie yra alergiški sojai ar riešutams. Vis dėlto jame yra dvigubai daugiau angliavandenių (daugiausiai iš visų augalinių gėrimų) ir mažiau baltymų nei karvės piene, todėl jei renkatės šį pieną, visa mityba turėtų būti ypač subalansuota.

Kuris pienas tinkamiausias kavai?

Net ir atsisakius karvės pieno galima toliau mėgautis mėgstamais kavos gėrimais – kiekviena augalinio pieno rūšis suteikia kavai savitą skonį, vienus plakti sudėtingiau, kitus – paprasčiau. Tik bandydami atrasite tai, kas labiausiai patinka. Jeigu nežinote, nuo ko pradėti, tinklaraštis „Webstaurant Store“ pateikia tinkamiausių augalinių alternatyvų kavai rekomendacijas.

Avižų pienas – turbūt populiariausia alternatyva karvės pienui kavoje. Jo kreminis skonis kavoje yra gana neutralus, primena karvės pieną. Jį galima plakti, tačiau dėl mažesnio baltymų kiekio nei karvės piene, gali susidaryti didesni burbuliukai. Nepaisant to, iš jo galima sukurti standžią putą, kuri būtų tinkama kurti latte art.

Sojų pienas – dar viena pieno rūšis, kuri savo skoniu yra beveik identiška karvės pienui ir neturi jokio specifinio prieskonio. Šis pienas yra vienas iš populiariausių alternatyvų kavinėse. Sojų pienas taip pat pritaikomas putos plakimui.

Migdolų pienas – jis yra šiek tiek saldesnio skonio, todėl bus tinkamesnis tokiems kavos gėrimams kaip latte machiatto ir cappuccino. Be to, su juo galite išplakti šilkinę pieno putą. Nesaldinto migdolų pieno rinktis nerekomenduojama, nes jis kavai gali suteikti kartų prieskonį.

Ryžių ir kokosų pieno rinktis kavoms nerekomenduojama – ryžių pienas, nors ir neutralaus skonio, dėl savo vandeningos tekstūros nesukuria kreminės kavos konsistencijos, kurią žmonės taip mėgsta. Kokosų pienas, atvirkščiai, nors ir yra kreminės tekstūros, turi labai savitą, saldų prieskonį, kuris tokiose kavose kaip latte ar cappuccino gali būti per daug ryškus.

Ką dar reikėtų apsvarstyti?

Anksčiau jau minėtame „Health Line“ straipsnyje pabrėžiami dar keli svarbūs dalykai, kuriuos reikėtų gerai apsvarstyti prieš karvės pieną pakeičiant augaliniu.

  1. Cukrus – į šiuos pienus dažnai dedama daug pridėtinio cukraus. Stenkitės rinktis tuos prekinius ženklus ir gėrimų rūšis, kurie pieno papildomai nesaldina. Venkite pieno, kurio sudėtyje cukrus yra nurodytas tarp pirmų trijų ingredientų.
  2. Kalcis – tai labai svarbi medžiaga mūsų kaulams, todėl rinkitės tokį pieną, kuriame būtų mažiausiai 120 mg (100 ml) kalcio.
  3. Vitaminas B12 – šis vitaminas natūraliai randamas karvės piene ir kituose gyvūninės kilmės produktuose, jis svarbus smegenų veiklai ir imuniteto stiprinimui. Jeigu ribojate tokios kilmės produktus savo mityboje, ieškokite augalinio pieno, kuris būtų praturtinas B12.
  4. Kaina – dažniausiai augalinės kilmės produktai būna gana brangūs, todėl sutaupyti galite patys gamindamiesi pieną namuose. Vienas minusas – namuose gamintas pienas nebus praturtintas kalciu ir vitaminu B12.
  5. Alergijos – augaliniame piene nėra laktozės, bet galima rasti riešutų, glitimo ir sojos, todėl prieš pirkdami pieną būtinai tikrinkite etiketes, jei turite alergiją.

Kaip pasigaminti pieną namuose?

Norėdami išvengti didelių išlaidų, visada galite nesunkiai pasigaminti mėgstamą pieną namuose, reikės tik elektrinio trintuvo. Visų rūšių pieno gaminimo principas yra panašus, skiriasi tik proporcijos. Norimus riešutus ar grūdus reikia tiesiog išmirkyti vandenyje per naktį, o kitą dieną juos praskalauti vandeniu, sudėti į elektrinį trintuvą, užpilti reikiamą kiekį vandens ir kuo smulkiau sumalti. Gautą pieną kelis kartus perkošti per sietelį, kad būtų kuo mažiau tirščių ir išpilstyti į tarą. Augalinį pieną rekomenduojama suvartoti per penkias dienas. Kai ilgiau pastovi šaldytuve, jis linkęs susisluoksniuoti, todėl prieš vartojimą kiekvieną kartą suplakite.

Migdolų pieno receptas

Minimalist Baker“ tinklaraštyje pateikiamas paprastas migdolų pieno receptas, kurį ruošdami užtruksite tik 10 minučių.

Reikės:

  • 1 puodelio migdolų (mirkytų naktį šaltame vandenyje arba 4–5 valandas karštame vandenyje)                                         
  • 5 puodelių vandens
  • Žiupsnelio druskos
  • 2 datulių (pasirinktinai)
  • 1 a. š. vanilės ekstrakto (pasirinktinai)
  • 2 v. š. kakavos (pasirinktinai)
  • ½ puodelio mėgstamų uogų (pasirinktinai)

Gaminimas:

Į elektrinį trintuvą supilkite išmirkytus migdolus, vandenį, druską ir visus pasirinktinus ingredientus. Sutrinkite viską iki vientisos masės.

Perkoškite pieną per sietelį arba naudokite itin ploną virtuvinį rankšluostį – uždėkite rankšluostį virš dubens, supilkite ant jo migdolų pieną, atsargiai paimkite kraštus ir juos pakelkite. Tada rankšluostį spauskite į dubenį, kol išbėgs visas skystis.

Supilkite pieną į norimą tarą ir uždenkite. Rekomenduojama laikyti šaldytuve ir suvartoti per 5 dienas. Prieš vartojimą suplakite. Šis pienas puikiai tiks kepiniams, košėms ar kavos ruošimui.

Skanaus!